Het is 1 maart, dus in principe kun je de belastingaangifte voor 2018 gaan indienen. Uit een onderzoekje van de Belastingdienst blijkt dat ongeveer twee derde van de belastingplichtigen dat binnen twee weken wil doen. Of dat lukt is natuurlijk een tweede.
Handig is om alvast alle spullen die je nodig hebt bij de aangifte te verzamelen, zoals de jaaropgaaf van je werkgever. Heb je een eigen huis, kijk dan ook even waar je de WOZ-opgave van de waarde van je woning hebt bewaard.
Business Insider biedt alvast een vijfstappenplan bij de voorbereiding van de aangifte 2018:
1. Moet ik eigenlijk aangifte doen?
Zoals de Belastingdienst schrijft: dat hangt ervan af. Je móet in ieder geval aangifte doen als je daartoe bent uitgenodigd met een aangiftebrief inkomstenbelasting.
Ook als je geen brief hebt ontvangen, kan het zijn dat je toch aangifte moet doen. Dit kun je vanaf 1 maart achterhalen door je aangifte in te vullen op Mijn Belastingdienst. Je verstuurt deze vervolgens niet. Op die manier doe je geen aangifte, maar zie je wel hoeveel belasting je terugkrijgt of moet betalen.
Krijg je 15 euro of meer terug en wil je die daadwerkelijk ontvangen, dan is het verstandig om aangifte te doen. De fiscus betaalt bedragen lager dan 15 euro niet uit.
Ben je de fiscus méér dan 46 euro verschuldigd, dan móet je aangifte doen. Is het bedrag dat je moet betalen lager dan 46 euro, dan hoef je géén aangifte doen.
2. Wanneer kan ik aangifte doen?
In principe kun je aangifte doen vanaf 1 maart tot 1 mei.
Als je vóór 1 april aangifte doet, verzekert de Belastingdienst dat je vóór 1 juli bericht krijgt.
Doe je na 1 mei aangifte, dan moet je bij de Belastingdienst om uitstel vragen. Als je niets van je laat horen, kun je een boete krijgen.
3. Ik ga me voorbereiden. Wat heb ik nodig?
Zeker als je in loondienst bent, vult de Belastingdienst zelf al heel veel gegevens in. Toch moet je die altijd controleren, want jij bent verantwoordelijk voor de informatie die je naar de Belastingdienst stuurt.
Het komt erop neer dat de fiscus wil weten wat je inkomen is uit werk en woning (box 1), uit aanmerkelijk belang, bijvoorbeeld dividend uit aandelen (box 2), en wat je aan vermogen hebt, zoals een tweede huis, aandelen of spaargeld (box 3).
Dit betekent dus dat je bijvoorbeeld een jaaropgaaf van je werkgever nodig hebt. En misschien de WOZ-waarde van een eventuele eigen woning. Je hebt dan overigens de WOZ-beschikking met peildatum 1 januari 2017 nodig, die begin 2018 op de mat is gevallen.
Dit lijstje van de Belastingdienst geeft aan welke papieren je in ieder geval bij de hand moet hebben:
- Burgerservicenummer van jezelf, partner en eventueel je kinderen
- Bankrekeningnummer
- DigiD van jezelf en partner
- Jaaropgave 2018
- Partneralimentatie
- Jaaroverzicht betaalrekeningen
- Jaaroverzicht spaarrekeningen
- Jaaroverzicht beleggingen
- WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2017
- Jaaropgaaf van de hypotheek
- Betalingsbewijzen van giften, niet-vergoede zorgkosten en studiekosten
- Gegevens van leningen, schulden, lijfrentepremies, AOV-premies, dividenden
Nogmaals, controleer een vooraf ingevulde aangifte goed. Is het bedrag aan inkomen bijvoorbeeld hoger dan op je jaaropgaaf staat, vul dan niet klakkeloos een lager bedrag in. Wellicht is elders een jaaropgaaf over 2018 te vinden, bijvoorbeeld als je in de ziektewet hebt gezeten en je naast loon ook een uitkering van het UWV hebt ontvangen.
4. Ik heb alle informatie bij elkaar gesprokkeld. Hoe doe ik aangifte?
Dit is het moment waarop de Belastingdienst het niet leuker, maar wel makkelijker maakt. Je kunt vanaf 1 maart op verschillende manieren aangifte doen: op papier, via de website bij Mijn Belastingdienst of via de aangifte-app.
Online aangifte doen kan volgens de fiscus in vier stappen.
- Stap 1, de voorbereiding heb je hierboven al gedaan.
- Bij stap 2, de aangifte openen, zul je zien dat veel gegevens al zijn ingevuld, bijvoorbeeld loon en de WOZ-waarde van een eventuele eigen woning.
- Stap 3 is de aangifte controleren. De fiscus raadt hier aan het loon van de jaaropgaaf in te vullen als op de aangifte een ander bedrag is vermeld. Maar verstandig is om ook eventuele andere inkomsten te checken. Mocht dat toch niet kloppen, dan is het altijd leuker om geld terug te krijgen dan achteraf extra te moeten betalen.
- Stap 4 is ondertekenen, daar heb je jouw DigiD voor nodig. Je kunt je aangifte opslaan en afdrukken. Het is ook mogelijk om achteraf in te loggen om de ingevulde aangifte te bekijken.
LET OP: je kunt vanaf dit jaar alleen nog met DigiD digitaal aangifte doen. Inloggen met alternatieven zoals Idensys en IDIN is sinds november 2018 niet meer mogelijk. Ben je inloggegevens zoals het wachtwoord van je DigiD kwijt? Dan is het handig om in februari alvast te zorgen dat je weer toegang krijgt tot je DigiD.
5. Wat is het beste moment om aangifte te doen?
Business Insider meldde eerder op basis van data van Allestoringen.nl wanneer de website van de Belastingdienst het best bereikbaar is. Hoe drukker de website, hoe groter de kans op complicaties bij het versturen van de aangifte.
Als specifieke datum is 1 maart niet de handigste dag: kennelijk staan toch heel veel mensen te springen om belastingaangifte te doen op de dag waarop dat voor het eerst kan.
Zaterdag is doorgaans de drukste dag van de week in de aangifteperiode. Dit jaar valt 2 maart op een zaterdag, dus dan is het waarschijnlijk ook behoorlijk dringen op de site van de Belastingdienst.
Lees meer over geldzaken:
- Zo is de WOZ-waarde van je woning berekend en zo maak je bezwaar
- Bijna de helft van de zzp’ers betaalt geen inkomstenbelasting – met deze aftrekposten krijgen ze dat voor elkaar
- De Tesla-taks doet z’n werk! De verkopen van Tesla Model S, Tesla Model X en Jaguar I-Pace zijn flink gekelderd
- Salderingsregeling voor zonnepanelen wordt pas in 2021 versoberd – dit moet je weten